Jan-Farang.reismee.nl

Bangkok, een waanzinnige kookpot......

Bangkok (Krungthep), de stad van de Engelen en de huppeltjepup betekend dat. Jan farang moet er de eerste Engel nog steeds tegen komen. Ik hou van Bangkok en ik HAAT het als de pest.
Het word hier steeds erger, de Trafficjam neemt nu gigantische vormen aan. Destijds hadden ze daar een mooie waardeloze oplossing voor bedacht, de Highway. Gewoon wegen op een meter of 20 over de stad heen, maar op een bepaald moment zijn ook die volgestroomd. Wat dan? Nou wat denk je? De super Highway dan maar die daar weer op een metertje of tig overheen jaagt. en ja hoor ook dat ding knalt nu vol,,er is geen ontkomen meer aan.
Elke door de weekse dag wonen er naar zeggen zo ongeveer een 10 miljoen hier, met een huis, maar dagelijks komen er dan ook nog eens een tien/15 miljoen naar de stad voor hun baantje. Gevolg alles slibt dicht en er zit nu meer peut in de lucht dan zuurstof. Jan farang durft amper meer een peuk op te steken omdat hij bang is dat ie dan gelijk in vlammen opgaat.
Alles in Bangkok is van beton, het gevolg van hun Nationalisme, op import zit 600% tax, dus het is concrete-city. Dat beton,,,,, nou mijn zwager Jeroen zou er hartelijk om lachen, en zich er tevens de pleuris aan ergeren. dat beton word gewoon gestort, laag op laag, en droogt te snel en zit vol barsten. Je moet ook niet vreemd opkijken als jij op etage 35 zit of zo, en je ziet een dikke scheur door de hele zooi lopen, das heel normaal hier.
Hoe doen ze dat met de druk vroeg jan farang zich af?
Denk eens na, 50/60 jaar geleden allemaal leuke houten huisjes op een gebied van 100 bij 100 km. Nu de ene wolkenkraber na de andere op datzelfde lapie grond, wat voorheen ook nog een drassige bende was (Lees moeras). Tja hoe doen ze dat?????
Nou Bangkok is namelijk al jaren aan het zinken, die druk van dat gekkenhuis boven word veel te groot, dus de Goden van het onderaardse zullen de hele kolerezooi op een bepaald moment met groot plezier opslokken.
Om dat te verkomen pompen ze er dus miljoenen liters water onder om die opwaardse druk van dat water in de grond wat op peil te houden.
Helaas hebben ze nu zo'n beetje elke klong (kanaalt) dicht gedonderd om daar al die vervuilende monsters over te laten karren. Gevolg nog ff en het is weer een pracht moeras waar de hele bende met een plons in verdwijnt.
Betonrot is ook erg leuk hier, soms kukkelt er een gebouwtje om, of een halve highway zegt inenen tabe bekijk het maar, en dondert naar beneden......
De afgelopen overstromingen zijn dus ook mede aan dit soort problemen te danken. Ontbossing, erosie, alle kanalen opofferen aan het verkeer, en elk vrij plekje een joekel van een wolkenbkraber opkukelen deed de rest. Het water kan gewoon niet meer weg.
Bedrijven zetten Thailand nu op dit moment enorm onder druk.
Ik geef even een voorbeeld, ten tijde van de overstromingen hier was er in de de hele wereld amper meer een harde schijf voor je pc te krijgen voor een normale prijs. Logisch want bijna al dat soort producerende bedrijven staan in Thailand, en tja als je toko dan inenen onder 2 meter water staat dan houd je het wel voor gezien.
Thailand zal in de toekomst een hoop moeten doen, want anders gaat dit land enorme klappen krijgen, en gaan de grote investeerders er als hazen vandoor. Vietnam is booming momenteel.....
Voornamelijk ook veel russen hier ook. Die zetten miljarden aan zwarte poen om in Thai Bath, en dat weer in Dollar of de Chinese Yen. Waanzinnige witwasserij hier.
Het zal echt niet stoppen,, het zal niet overgaan. Op een bepaald moment zal de ramp hier niet te overzien zijn. Als je de luchtkwaliteit van Bangkok opzoekt in de krant dan staat er Hazardous (giftig). Had je dat in eigen land, dan ging het luchtalarm af en zou je er als een haas vandoor gaan.

Ohw ja even een stukkie voor ome Piet die niet weet wat hij nou straks moet als hij weer terug gaat naar Thailand. Ik zat daar eens over na te denken Piet, tegenwoordig kun je heel goedkoop vliegen hier. Voor 1700 bath sta je al in Chang Mai, om maar eens iets op te noemen, das dus nog niet eens 5 tientjes! (we hebben het er wel eens over als ik weer terug ben)

Over vliegen gesproken,,,, morgenvroeg vertrekken we hier,,, ik zie er alweer als de dood tegen op. Tja ik pas niet tussen die stoeltjes met mijn lange stelten, dus als dat kreng volzit dan hebben we een probleem. (Op de heenweg had ik 2 en later 3 stoelen, dus kon er bij liggen)


Nu maar hopen dat ome Gieluz nog zin heeft te karren

Afijn ik kom nog met een afsluitend blogje vanuit Nederland, en dan knal ik er ook nog aardig wat foto's bij. Voor nu zegt jan farang vaarwel,,, ik ga me geestelijk voorbereiden (zuip me een stuk in de kraag)

Greetzzzz van mij en Blondie...........

Reacties

Reacties

10y

Succes met je geestelijke voorbereiding, zorg dat Anja je niet hoeft te dragen, want dat gaat hem niet worden met al die kilo,s erbij...... Het zou wel een grappig gezicht zijn, ik zie het al op mijn netvlies.
Het komt wel goed! Goede reis.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!