Jan-Farang.reismee.nl

"Douwe Dabbert"

Kennen jullie hem nog, Douwe dabbert? dat was een strip figuur vroeger over een vriendelijke dwerg met een knapzak, met helemaal niks erin. Das niet zo handig zou je zeggen, maar zodra hij zijn hand erin zat kwam eruit wat hij nodig had, reuze handig!
Nou die monniken hier die moet je een beetje vergelijken met Douwe Dabbert. Officeel horen ze rond te reizen met een staf en een bedelnap, en lopen maar. De waarheid is echter wel even anders. Iedereen die hier voor de eerste keer komt die denkt dat een monnik een heilige goedaard is die de hele dag mensen helpt.......In werkelijkheid heb je 2 soorten de goede en de slechte, en van die laatste variant heb je er helaas heeeeeeel wat meer. Kijk in Thailand mag je een monnik niks weigeren, dus neemt hij een eerste klas trein dan kan dat. Stapt hij in een huisje en strijkt daar lekker neer, dan kost dat hem ook niks, kortom een vloek die oranje rotzakken.
De goede strijkt ergens neer leeft van bijna niks, giften van de bevolking en geeft de kinderen les (Now that's a holy man in my opinion).
Even terug naar die reizende rat, waarom vergelijk ik ze met Douwe Dabbert zul je denken? Dat komt omdat ik die oranje knapen al van alles uit die mantel heb zien toveren, van zakken vol geld, tot pakken vol sigaretten, drank, telefoons, en verdomme ook al hele labtops en notebooks, ik kijk echt nergens meer van op. Hun hoofd is kaal, dus ik zou er ook niet van opzien dat hij er een driedelig pak onder vandaan weet te toveren en een pruik van een bosneger of zo, om een lekker achter de wijven aan te gaan en de de bloemetjes buiten te zetten.......(Tip van mij,,,, geef ze nooit maar dan ook nooit geld!!!!)

Ik kom zo op onze oranje vrienden terug, want tijdens de reizerij naar het hoge noorden hadden we ook weer een vermakelijke ervaring Als je straks op de kaart ziet zie je dat we nu in Chang Mai zijn en dat de lijnrecht omhoog loopt van Sangklaburi naar Chang Mai. In werkelijkheid hebben we eerst een minibus gepakt terug naar Kanchanaburi 3,5 uur, vandaar af naar Bangkok 4 uren, om daar aan te komen op het verkeerde moment van de dag (trafficjam). Dus uit die bus gesprongen en een tuk tuk snuiter geritseld om de laatste 2 km af te leggen naar Hua lamphong het station (1,5 uur. daar even lekker bikken aan de overkant, en op naar die trein. Eerste klas zat vol, dus toen maar de tweede, voor nog eens een ritje van 15 uren!!!!.
Die trein was wel te doen maar die plee was een regelrechte verschrikking, zoals wel te verwachten was, een gat en daar moet je maar wat boven bengelen.......
Ik moest gelijk denken aan die film van Clint Eastwood, Unforgiven...... Josie komt binnen (Eastwood), met een klote humeur omdat ze zijn maat hebben afgeknald. Hij heeft een kop als een dondersteen, en zegt: Are you the owner of this goddammed shithole?,,,en dan begint de knallerij. Nou zo dacht ik dus ook over dat schijtgat daar in die trein, maar ik kon er helaas niet achter komen die de eigenaar was om daar met een grote grijns om de bek, mijn colt 45 op leeg te knallen........

Nu nog even terug naar die monnikken, halverwegen stapten er twee in de minibus voor gratis ritje naar Bangkok, op een bepaald moment begon het nogal te stinken in dat ding, ik dacht wat is dat verdomme? Tijdens de pauze gaf 1 van hen een grote zak aan de chauffeur, gevuld met,,,,,,,,,kots!!!!!
De hele achterbang had die oranja klojo ondergekotst inclusief de ramen!!!! Die chauffeur mocht de rotzooi opruimen en later stapte hij weer vrolijk in alsof er niks was gebeurd!!! jan farang, had hem met een touwtje achter de kar gebonden om eens te zien hoe hard hij kon lopen,,, maar ja dit is Thailand........Lang leve de lol zal Douwe Dabbert wel denken...........

Zo wij zijn in chang mai, paar daagjes en dan verder omhoog tichting Mea chai ( daarover later weer meer), we doen het kalm aan dit jaar........

Greetzzzzzz

'jan farang'

Reacties

Reacties

Henk

Opknopen en voor straf groen spuiten die basterd !

Henk

http://2pep.com/funny%20pics/worlds%20funniest%20pictures%20of%20animals/super%20funny%20animals%20cute%20photos_Chimp%20Monk.jpg

10y

Ze zijn niet voor niets oranje, dat is een waarschuwing. Maar wat intens goor!! Hij had zich natuurlijk gratis vol zitten eten. Eigenlijk zijn ze dus de oranje mafia.

Derange

Tja, wat zal ik zeggen. Ik begrijp dat je de ene boeddhist niet als de andere mag beschouwen, maar zolang je nog het Tibetaanse dodenboek, het boek van leven en sterven, dan wel bv An Introduction to Zen Buddhism hebt gelezen en geloof me, ik baseer het hier slechts ten dele op een aanname, dan blijf ik het storend vinden dat je wel de klok hoort luiden etc etc klepel hangt. Dat is jammer omdat er zo ontzettend veel goeds over het boeddhisme te vertellen valt en hier dus weer net dat stukje naar bovenkomt wat een boeddhist het achterblijvende schuim van het afgaande water zou noemen. :-) Mocht je je ergens onderweg vervelen hier heb je bovengenoemde drie iig:
An Introduction to Zen Buddhism http://books.google.nl/books?id=uqvjhah6BPYC&printsec=frontcover&dq=An+Introduction+to+Zen+Buddhism&hl=en&sa=X&ei=nyUTT4eyEMnpOYDJiYoD&redir_esc=y#v=onepage&q=An%20Introduction%20to%20Zen%20Buddhism&f=false

The Tibetan Book of the Dead http://books.google.nl/books?id=Y51V-GxF0LwC&dq=tibetaans%20doden%20boek&hl=nl&source=gbs_similarbooks

Het Tibetaanse boek van leven en sterven http://books.google.nl/books?id=cfQHPwAACAAJ&dq=boek+van+leven+en+sterven+rinpoche&hl=nl&sa=X&ei=NSYTT8i9NYyXOpH_pP4C&ved=0CEsQ6AEwAA

"jan farang"

Hahaha, tis wel een optie soms Henk.
Och the book of teh deads helemaal geen trek in kerel, ik zie wat ik zie en weet wat ik weet, en ik denk dat ik na een 11 jarig bezoek aan deze landen, en meer dan een jaar van mijn leven hier aanwezig te zijn geweest, wel een aardig beeld van het leven hier kan vormen.
Ik vat best wel dat het Budhistme je aanspreekt, is ook niks op tegen, maar de praktijk hier is echter wel even anders............

"jan farang"

ps, 10Y, mail kom ik nog op terug,,, komt goed!

"jan farang"

Tja, ik doe gewoon mijn ding,,,,en het maakt me verder niet zoveel uit of ik me daarbij aan de zogenaamde blogregeltjes hou......
Nog ff en je gaat me vertellen dat je een Budhist bent :)::) (je zuipt als een kanon, neukt wat je neuken kan en van andere uhm versnaperingen ben je ook niet echt vies :)) (Net als die monnikken hier dus......)

jan farang

das snel.......:-)

Henk

Heer Farang,

Hoe vaak moet ik u nog vertellen dat Boedha voor mij alleen qua entertaiment nog interessant is als hij met zijn sluitspier kan lachen.
Tevens is het wrijven over het buikje van ene orange monk voor mij uit den boze, ook al levert het mij geestelijke welvaart en dus financiele armoede op, de schrapers.

Zo, nu maar weer snel mijn rubberen kaplaarzen aan, want het is weer tijd voor mijn dagelijkse hobby, het aloude en welbekende "friese zwientjes tikken".

Henk

Nog even vanwege het feit dat u zich regelmatig tussen de godsdienstige pioniers bevindt het volgende relaas uit mijn droevige jeugd.

U weet vast nog wel het moment dat mijn vader het lumineuze idee kreeg oms ons, kinderen van een stabiel gezin, enige bijbelkennis met de daarbij behorende stokslagen bij te brengen.

Na enige bezoeken aan het heiligdom te leeuwarden dacht ik "is dit wel wat ik wil, bestaat er niet iets meer enerverends op dat gebied?"
Dus ik op ene zonnige morgen op weg naar de synagoge waar de rabbijn, getooid met een naar mijn mening te klein petje op en een slabbertje voor, mij met plezier wilde rondleiden in zijn tebernakel van ultieme geestelijke rust, aan mij wel besteed.

Daarnaast kent u mijn fetisch voor hergebruik en hermisbruik heer farang, dus stelde ik de beste man de vraag "Ik zie dat u veel kaarsen gebruikt, wat doet u dan met het overgebleven kaarsvet"

Nou, zei die, dat sparen we op en sturen als er genoeg is alles naar de fabrikant, en dan eens in de zoveel tijd krijgen we dan weer een gratis doosje tot aan de rand toe gevuld met kaarsen terug, waar ook mij sarah blij van wordt. Die snapte ik toen nog even niet.

Dat klinkt goed dacht ik, maar was nog niet helemaal tevreden, je kent me wel een beetje, het is alles of niets Jan.

Dus ik vraag die vrome soulbro "Hoe zit dat dan met die matzes, (je weet wel, die joodse koekjes), wat doen jullie dan met die koekkruimels"?
Ook daar weer een zelfde antwoord op Jan. We sturen de kruimels op naar de fabrikant en bla bla bla je weet wel, en dan weer een doosje gratis.

Maar ik nog niet tevreden natuurlijk, haha dus ik zeg "wat doen jullie dan met die overblijfselen van al die besnijdeniss"?
Echt waar jan, daar stond Koosjermans toch even met zijn bek bol tanden, nou ja, wat er van over was.
Na een aantal weken met je kanus tegen een klaagmuur te hebben gebeukt is er weinig meer over van je gebit kan ik je verzekeren, en al helemaal niet haram.

Maar goed hij gaf dan wel een eerlijk antwoord, dat respecteerde ik wel.
Hij zei, Joa, daar hebben we toch een klein foutje mee gemaakt. We stuurden die altijd op naar de belastingdienst, en sinds die tijd sturen ze ons elke maand een lul om de boeken te controleren.

Als dank heb ik em toen maar de laatste paar tanden uit zn bek geslagen, een doos matzes met twee zakjes aioli dipsaus gejat en ben maar weer weggegaan.
Wat een aardige en inspirende man was dat.

Dat verzin je toch niet, dit soort belevenissen.
Wat een leven Jan, wat een mooi leven.

10y

Heerlijk, wat heb ik allemaal gemist, zie hier ineens een ware discussie ontstaan. Maar ik begrijp van meneer Derange dat een eigen mening hebben niet echt toe gestaan is. Zo jammer! Jan beschrijft zijn ervaringen en die hebben zijn kleur, dat is zijn recht. Derange spreekt vanuit zijn ervaring, dat mag ook, of de ervaring uit een boek. Maar ga een ander niet vertellen hoe hij de dingen moet interpreteren, dat is zo fout. We kijken nu eenmaal niet allemaal door de zelfde bril, gelukkig niet. Lekker Blog Jan, houden zo! Jouw mening jouw ervaring, als dat al niet meer kan, dan moet je thuis achter de geraniums gaan zitten.

jan farang

Hahaha, we zitten nu in een busstation te wachten, pfff kreng gaat pas over 1,5 uur, en het word ook nog eens hobbel de bobbel voor een dikke 4 uur,,, joepie

Overigens heb ik me doodgelachen over die stukjes hier, ga vooral zo door folks, te gek !!!!

Ps 10y groetjes van Anja.......

Henk

Heer Farang,

Een hobbelende bus zegt u? Daar heb ik ook prachtige doch ietwat beschamende herinneringen aan. Ik kan me het moment nog goed herinneren dat een jeugdvriendinnetje en ik een reis maakte door het onherbergzame gedeelte van Tunesie. Onze prille verliefdheid en de warmte zorgden ervoor dat den hormonen in optimale staat iedere zenuwuiteinde stimuleerden om ene paringsdans uit te voeren waarvan zelfs bij Kimm Holland nog het schaamrood op haar hoekige kaken zou verschijnen. We hadden een reis van een uur voor de boeg naar een uithoek van de sahara, en we zaten ook nog eens alleen in het vehicle, die al hobbelend en stuiterend zijn weg baande door het mulle zand. Aangezien wij achterin zaten en het woord beheersing naar het land der fabelen verwezen kon worden, nodigde ik de dame in kwestie uit om eens lekker knus op mijn schoot te gaan zitten. Wat er toen gebeurde zal ik maar niet in details uitleggen, maar aangezien dat u mij iets langer kent dan vandaag is het niet moelijk daar een voorstelling van te maken. Ik zei al eerder dat we alleen achter in deze bus zaten, tenminste, dat dachten we, tot ik me omdraaide en recht ik de ogen keek van de kofferdrager die achter op een bagagerek zichtbaar genoot van het heidens maar bezeten schouwspel.
Tijdens een pitstop in een afgelegen dorp duurde het ook niet echt lang of de gehele omgeving kwam even kijken wie er verantwoordelijk waren voor deze memorabele gebeurtenis, maar, we werden alsnog vriendelijk gegroet, tenminste, zij wel ;-)

Henk

{We hadden een reis van een "aantal" uur voor de boeg} moet dat zijn.

Henk

P.s Heb ik dat weer dan.

Moet ik toevallig in stiens bij het postgentschap zijn om een belangrijk pakketje te versturen, waarvan verzending al reeds eerder was mislukt.
Zeg ik tegen dat mens achter die counter, een dame uit het oostblok, "zou ik je naam mogen weten ter verificatie voor als het weer fout gaat?"

Natuurlijk, zei ze : Zshernoli-Scymbawchuck

Uuuh Hoe schrijf je dat?
Wat denk je wat ze zegt? "Met een streepje ertussen"

Daar kan ik wel zo gedeprimeerd van raken !!

jan farang

Pffff ze hebben nog humor ook die Oostblokkers.... Zou ik ook hebben als ik vandaar naar luilekkerland kwam. Wat mij betreft mogen ze zelf per pakketje weer retour,,,afzender onbekend.......

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!